Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz z nich zrezygnować poprzez odpowiednie ustawienia swojej przeglądarki (więcej). Zamknij
psur.pl - Wycieczki po Polsce
strona główna > artykuły > AutoMapa czy MapaMap?

AutoMapa czy MapaMap?

Długo używaliśmy MapyMap, ostatnio zaś przesiedliśmy się na AutoMapę i po przejechanych z nią kilku tysiącach kilometrów staramy się porównać oba programy nawigacyjne.

Piotr Surowiecki | ostatnia aktualizacja: 08-12-2012, 21:04 | Copyright (c) psur.pl | Zakaz kopiowania tekstu i/lub zdjęć

MapyMap TOP w kilku wersjach 6.x używaliśmy przez ok. półtora roku przejeżdżając z nią dużo więcej niż 10 tysięcy kilometrów. AutoMapy Polska XL w wersji 6.8.1 używamy ledwie od trzech miesięcy, ale przejechała z nami już kilka tysięcy kilometrów.

Niniejsze porównanie to subiektywny przegląd najistotniejszych różnic; nie obejmie on oczywiście wszystkich szczegółów.

--
Zobacz też nowszy test aplikacji na Androida: AutoMapa, Google Maps i NaviExpert
--

Mapy i POI

Oba programy posiadają bardzo dokładne i dobre mapy, które w zdecydowanej większości przypadków są wystarczające. AutoMapa ma je jednak nieco bardziej szczegółowe, a różnica najczęściej widoczna jest w przypadku małych miejscowości. Za przykład niech posłuży nadburzańska wieś Krzyczew. W MapieMap jest ona po prostu zaznaczona na mapie, natomiast AutoMapa zaprezentuje nam cały układ ulic we wsi, a także nazwie jej poszczególne części.

Duży plus należy się natomiast MapieMap za zaznaczenie na mapach niemal 25 tys. km szlaków pieszych. W AutoMapie nie ma ich w ogóle.

Z dokładnością map wiąże się także ilość informacji w postaci punktów POI. Tutaj AutoMapa ma miażdżącą przewagę i to zarówno w liczbie punktów POI, bogactwie opisów, jak i w wygodzie korzystania z nich. Opisy w MapieMap to po prostu nazwa punktu, adres, czasem telefon itp. Tymczasem w AutoMapie wiele punktów POI zawiera bardzo obszerne informacje, np. zabytki mogą mieć nawet wielozdaniowe opisy (historia itp.), muzea - godziny otwarcia i ceny biletów, a kościoły - godziny nabożeństw. W AutoMapie bardzo łatwe jest również wyszukiwanie: nie musimy wybierać kategorii, tylko wpisujemy kawałek tekstu i pasujące punkty (względem nazwy czy kategorii) są wyświetlane. W MapieMap musimy najpierw wybrać kategorię, co jest kłopotliwe, bo np. szukając najbliższej Biedronki można mieć wątpliwości czy wybrać sklep, supermarket czy hipermarket.

Możliwości konfiguracji

W liczbie opcji konfiguracyjnych przewaga AutoMapy jest przytłaczająca. Możemy tu regulować wiele aspektów korzystania z nawigacji, np. informacje wyświetlane na ekranie w czasie nawigacji, szczegóły związane z wyznaczaniem trasy i obliczaniem czasu podróży (np. średnie prędkości na drogach różnej kategorii, czasy i częstotliwość postojów), czas i liczbę komunikatów głosowych przed manewrami, sposoby wyświetlania i ostrzegania o punktach POI... nie sposób wymienić tu wszystkich opcji, gdyż jest ich bardzo wiele. W MapieMap tych możliwości bardzo często nie ma w ogóle lub są mocno ograniczone. Jeżeli ktoś oczekuje od nawigacji więcej niż tylko prostego prowadzenia do celu, zależy mu żeby dokładnie określić wyświetlane informacje i ściśle dostosować działanie programu do swoich potrzeb, to AutoMapa będzie dla niego znacznie lepszym wyborem.

AutoMapa - większe możliwości

AutoMapa ma kilka istotnych dodatków, których próżno szukać w MapieMap.

Po pierwsze jest to system AutoMapa Traffic, który zapewnia informacje o korkach. Jeśli połączymy nawigację z siecią Internet, wówczas AutoMapa wyświetla aktualne średnie prędkości przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Tam gdzie brak bieżących informacji wyświetlane są dane statystyczne, czyli średnia prędkość na tym odcinku o danej godzinie i w danym dniu tygodnia w minionym okresie czasu. Baza informacji statystycznych ostatnio została rozszerzona i dotyczy niemal wszystkich istotnych dróg. Jeśli nie podłączymy nawigacji do Internetu to AutoMapa będzie korzystała wyłącznie z tych danych statystycznych.

System Traffic nie tylko prezentuje informacje o aktualnym ruchu i korkach, ale też może z nich korzystać przy wyznaczaniu trasy i obliczaniu czasu podróży.

Drugim istotnym dodatkiem w AutoMapie, którego brak w MapieMap, jest asystent pasa ruchu. Podjeżdżając do skrzyżowania otrzymujemy czytelną informację, na którym pasie powinniśmy się ustawić, aby kontynuować jazdę w wyznaczonym kierunku. Jest to praktyczny dodatek, jednak działa tylko na niektórych skrzyżowaniach.

Jeszcze jednym elementem tworzącym przewagę AutoMapy jest możliwość wyboru języka komunikatów głosowych, a tych jest wiele, np. niemiecki, angielski, czeski, holenderski czy litewski.

Prostota obsługi, ergonomia i stabilność

Mimo, że MapaMap ma pewne denerwujące braki w ergonomii (najbardziej doskwierał nam brak regulacji głośności z ekranu nawigacji, a także trudności w kliknięciu na wyświetlany na mapie punkt POI w celu zobaczenia szczegółowych informacji), to mimo tego obsługa MapyMap wydaje nam się prostsza od AutoMapy, szczególnie dla osoby niezbyt zainteresowanej niuansami programów nawigacyjnych. Przykładem może być dużo bardziej intuicyjne planowanie trasy - gdy jesteśmy w domu i bez połączenia z satelitą chcemy sobie obejrzeć propozycje trasy.

MapaMap również lepiej radzi sobie z wyświetlaniem propozycji nazw ulic i miejscowości po wpisaniu ich pierwszych liter: po prostu częściej korzysta wtedy z historii wcześniej wpisywanych nazw. AutoMapa również to robi, ale w wyraźnie mniejszym stopniu (choć trzeba przyznać, że ma za to lepszą klawiaturę).

Z tych względów MapaMap może być rozważana jako lepsza propozycja dla osób niezbyt obeznanych z techniką czy niezainteresowanych różnymi dodatkami w nawigacji, a pragnących jedynie uruchomić nawigację, wyznaczyć cel podróży i dojechać do niego.

Nie tylko takie osoby zachęci dodatkowo większa stabliność MapyMap. W AutoMapie już kilka razy natrafiliśmy na błędy działania programu, co w MapieMap nie zdarzyło się chyba nigdy (może raz, ale dokładnie nie pamiętamy).

Cena zakupu i aktualizacji

Przeglądając ceny nawigacji GPS zauważymy, że te z AutoMapą są wyraźnie droższe. Jednak stwierdzenie, że AutoMapa jest droższa od MapyMap jest błędem. Trzeba bowiem zobaczyć co otrzymujemy za wydane pieniądze. W przypadku AutoMapy jest to pełna wersja programu oraz aktualizacje przez rok czasu. Gwoli ścisłości: sporadycznie, np. w marketach, zdarzają się oferty z AutoMapą bez aktualizacji (trzeba je wtedy wykupić osobno), ale jest to wyraźnie zaznaczone i cena też jest wyraźnie niższa. Natomiast kupując nawigację GPS z MapąMap w zdecydowanej większości urządzeń otrzymujemy jej niepełną, mniej dokładną wersję, czyli MapęMap Easy. Rozszerzenie do wersji TOP kosztuje dodatkowo 77 zł (od czasu do czasu są promocje i wtedy cena spada do ok. 50 - 60 zł). Za kolejne aktualizacje również trzeba dodatkowo zapłacić.

A jak kształtują się ceny aktualizacji? Tu również sprawa nie jest prosta. Na pierwszy rzut oka wygrywa AutoMapa: za rok subskrypcji (co najmniej 4 aktualizacje, a zwykle jest więcej) zapłacimy 79 zł. Natomiast 4 aktualizacje MapyMap kosztują 88 zł (MapaMap ma zawsze dokładnie 4 aktualizacje na rok). Jednak aktualizacja aktualizacji nie równa.

W MapieMap subskrypcja oznacza dostęp do 4 aktualizacji MapyMap od momentu zakupu tej subskrypcji. Czyli kupuję teraz i przez około rok mogę pobierać najnowsze mapy.

W przypadku AutoMapy sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Subskrypcja oznacza tu dostęp do aktualizacji, ale od momentu wygaśnięcia poprzedniej subskrypcji. Czyli np. jeśli zrobiliśmy sobie pół roku przerwy w aktualizacjach, to po wykupieniu subskrypcji otrzymamy dostęp do najnowszych wersji tylko przez następne pół roku. Jeżeli jednak ważność poprzedniej subskrypcji wygasła nam wcześniej niż rok temu (np. dwa lata), to wówczas po zakupie otrzymujemy dostęp do najnowszej wersji oraz możliwość aktualizacji przez najbliższy miesiąc.

Wszystko zależy zatem od potrzeb, generalnie AutoMapa ma lepszą ofertę aktualizacji dla osób, które chcą mieć cały czas najnowszą wersję nawigacji, zaś MapaMap ma korzystniejsze warunki dla osób, które chcą sobie jednorazowo zaktualizować nawigację np. co dwa lata. Bo MapaMap oferuje jeszcze możliwość jednorazowej aktualizacji za 55 zł.

Która lepsza?

Nam zdecydowanie bardziej do gustu przypadła AutoMapa. Przekonuje nas przede wszystkim mnogość opcji konfiguracyjnych pozwalających dostosować nawigację do swoich potrzeb, a także bardzo bogata i wygodna w użyciu baza punktów POI. Nie bez znaczenia jest również system AutoMapa Traffic.

Decyzję każdy musi podjąć sam na podstawie swoich potrzeb. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że dla osób intensywnie używających nawigacji, zainteresowanych szczegółowymi informacjami i możliwościami dokładnej konfiguracji, istnieje tylko jeden wybór - AutoMapa. Natomiast dla osób zainteresowanych jedynie dotarciem do punktu docelowego, dla osób niezbyt lubiących obsługę nawigacji czy też nie korzystających z nawigacji często, a chcących zaoszczędzić trochę pieniędzy na aktualizacjach MapaMap może być dobrym wyborem.

Uzupełnienie (grudzień 2012)

Od czasu, gdy pisaliśmy niniejszy artykuł zmieniło się kilka rzeczy. Oto krótkie uzupełnienie.

Na plus MapieMap należy zaliczyć pojawienie się asystenta pasa ruchu (ale tylko w Warszawie, Łodzi i Poznaniu) oraz systemu informacji o korkach (z nieprecyzyjnego opisu na stronie MapyMap można wywnioskować, że tryb on-line działa tylko na urządzeniach z systemem Android, a na "zwykłych" nawigacjach są jedynie dane prognozowane). Nie testowaliśmy jednak tych nowości, więc nie wiemy jaka jest ich jakość.

Z drugiej strony AutoMapa osiągnęła perfekcję jeśli chodzi o aktualną sieć dróg. Dzięki systemowi informacji o korkach (pozwala on również blokować oraz odblokowywać poszczególne odcinki dróg) oraz zasadom działania prenumeraty AutoMapy nowe odcinki są dostępne w nawigacji często w ten sam dzień, a zwykle nie później niż 1-2 tygodnie po ich otwarciu (oczywiście te ważniejsze odcinki). Z kolei w MapieMap na nowootwarte drogi trzeba było czekać, czasem nawet kilka miesięcy (aktualizacje pojawiają się zawsze co 3 miesiące).

Komentarze - forum

Mrówka (09-03-2012, 6:27)

Ja miałem legalną MapęMap zakupioną razem z urządzeniem. Niestety, pierwszy test i już porażka. Z Krakowa, do podkrakowskich Zielonek (ok.6 km) prowadzi gdzieś przez Częstochowę. I nie dało nijak ustawić innej trasy nawet ustawiając punkty start i koniec ręcznie. Wywaliłem Mapę Map i zainstalowałem Automapę. jakiś czas później postanowiłem dać ponowną szanse MapieMap bo była promocja na aktualizację. NIestety to samo Kraków-Zielonki kilkaset kilometrów. Dziękuję,. Już na stałe zostaję przy AM.

ED (31-05-2012, 14:17)

potwierdzam, mapa map też mnie wprowadziła w maliny.

shafali (25-06-2012, 23:10)

a dla mnie MapaMap jest OK! i ma asystenta pasa...

psur.pl (26-06-2012, 8:19)

Artykuł był pisany w ubiegłym roku, jako porównanie z MapąMap w wersji 6.x, a wtedy nie miała ona asystenta pasa ruchu (zresztą obecnie i tak jest on tylko dla Warszawy, Poznania i Łodzi). Poza tym my też uważamy, że jest OK, tylko po prostu ma mniejsze możliwości niż AutoMapa.

feliks (13-08-2012, 7:14)

Krakow - Zielojnki kilkaset kilometrów, no cóż czasem lepiej unikać robienia rzeczy, których się nie potrafi.

peo (06-10-2012, 21:02)

AutoMapa - najbardziej nieintuicyjny interfejs z jakim miałem do czynienia w nawigacjach. MapaMap interfejs o niebo lepszy, dokładność map porównywalna. Od pewnego czasu ma też asystenta pasa ruchu). Nie próbuje z uporem maniaka zawrócić jak AutoMapa (podobno można to gdzieś wyłączyć, nie miałem dość cierpliwości żeby tego szukać w wyjątkowo mętnym interfejsie). Jeździłem na różnych, nawigacjach ale najbardziej przypadł mi do gustu iGO (atrualnie w wersji Primo).

ssssa (24-10-2012, 10:28)

Do tych co nie umieja obslugiwac MapyMap.....poczytaj jeden z drugim instrukcje, albo skoro nie chce ci sie juz czytac, to poklikaj troche wiecej. Wszystko jest jasne w MapieMap i intuicyjne. Skonfiguruj sobie tez z jakich drog ma korzystac, a takze jaka trase wybrac.....szybka, czy moze najkrotsza itp. Mozna takze w niej ustawic miejscowosci prze ktore ma byc przejazd... wszystko jest konfigurowalne! Ale jak to moj kolega mawia: "ze z pusta glowa sie do komputera nie siada" a w tym przypadku do nawigacji :)

wojciech (06-12-2012, 21:46)

Dostalem w prezencie lark 50.9 podobno z MapaMap > Dochodze kolejno do obrazka - znajdz i jedz - adres - i co dalej ??? jak wpisac adres docelowy ??? Dziekuje za podpowiedz, instrukcja uzytkowania niestety do kitu

Piotr Surowiecki (06-12-2012, 22:06)

Nie mam niestety urządzenia z MapąMap pod ręką, ale z tego co pamiętam to "znajdź i jedź" działało dobrze jeśli odbiornik GPS był włączony (czyli na zewnątrz). Jak się jest w domu to trzeba wybrać "planowanie trasy". Generalnie po wybraniu "znajdź i jedź" wybierało się właśnie np. ten adres, zwyczajnie wpisywało miejscowość (tam jest taka klawiatura), zatwierdzało przyciskiem w rogu ekranu i wszystko już działało. Tylko powtarzam: musi być sygnał GPS.

~~~~~~~~~~ (07-12-2012, 23:46)

@Mrówka, 09-03-2012, 6:27 Panie kolego. Jest 5 miejscowości o nazwie Zielonki a nie jedna jedyna podkrakowska. Pewnie pan nie sprawdził i zaczął jechać na pałę...

rocznik 51 (25-02-2013, 12:31)

Używam cały czas MapaMap od 3 lat i ona jest podstawową nawigacją. Aktualizuję mapę za drobne raz w roku koło swiąt w czasie promocji (wyprzedaży przed wypuszczeniem nowej aktualizacji). Nigdy mnie źle nie poprowadziła zwłaszcza w dużych miastach. Poza tym oparta jest na dobrych mapach TomTom. Automapa ma zbyt dużo rozpraszających fajerwerków. Poza tym może w niej brakować kilkadziesiąt kilometrów starej drogi, która jest w MapaMap - miałem tak pod Nałęczowem. Automapa spodobała mi się dopiero po wyłączeniu przewagi funkcji. Nawigacja ma prowadzić, a nie robić za wiadomości lokalne.

ja (06-08-2014, 22:12)

super artykuł - właśnie zastanawiałem się co kupić na iphone ;)

zet-em (13-10-2014, 14:30)

Ogólnie pozytywnie oceniam Automapę ale dwa szczegóły doprowadzają mnie do białej gorączki. 1. Po ustawieniu trasy i punktów via zdarza mi się ominąć i pojechać inną trasą jeden z punktów via. Wtedy Hołek do usranej śmierci każe mi zawrócić aby ten punkt ,,zaliczyć". 2. Ustawiam trasę w opcji mapy, np. w domu, przed wyjazdem. Wsiadam następnego dnia, wczytuję ustawioną trasę, ruszam autem a tu...nic. Pokazuje mi owszem ustawioną trasę ale nic się nie dzieje. Dopiero po resecie urządzenia nawigacja zaskakuje i prowadzi. Może ktoś mnie oświeci dlaczego tak się dzieje. Pozdrówki:)

aacheńczyk (08-12-2014, 21:47)

kupilem navigacje w sierpniu 2014 smartGPS sg720 z zaladowaną mapą map , i na razie cwicze ją w niemczech , używam ją prawie codziennie i jeszcze nie zawiodla mie







Więcej w naszym serwisie

Copyright (c) Piotr Surowiecki | O nas i kontakt | Regulamin i polityka prywatności | odsłon od XI 2009: 6498860