Polityka Prywatności: nie gromadzimy indywidualnych danych osobowych, korzystamy z plików cookie. Zobacz więcej | OK, ukryj komunikat
psur.pl - Wycieczki po Polsce
strona główna > artykuły > 2,5 roku z filtrem cząstek stałych - nasza opinia

2,5 roku z filtrem cząstek stałych - nasza opinia

35 tys. km przejechane z silnikiem 1.5 dCi. Czy były jakieś problemy z filtrem cząstek stałych (DPF)? Jakie są kontrolki? Jak jeździć?

Piotr Surowiecki | ostatnia aktualizacja: 30-04-2020, 22:51 | Copyright (c) psur.pl | Zakaz kopiowania tekstu i/lub zdjęć

Na początku zastrzeżenie - ten artykuł to nie jest autorytarne stwierdzenie czy filtr cząstek stałych jest awaryjny czy nie. Do tego trzeba by statystyk z tysięcy samochodów i takie pewnie mają producenci, choć nimi się nie dzielą. Ten artykuł to po prostu nasze indywidualne wrażenia - zwykłego użytkownika auta z DPF.

Jeździliśmy dwa i pół roku, przejechaliśmy ok. 35 tys. km.

Co to jest filtr cząstek stałych?

W dużym skrócie jest to dodatkowy filtr zakładany samochodom z silnikiem Diesla, aby spaliny były czystsze. Ma duże znaczenie dla środowiska, gdyż usuwa sadzę, natomiast też może sprawiać problemy w użytkowaniu - w szczególności filtry DPF nie lubią jazdy miejskiej, czyli krótkich odcinków, korków itd. Korzystna jest dla nich dłuższa jazda z wysoką prędkością, np. sto kilometrów na autostradzie.

Nazwa DPF pochodzi od angielskiego Diesel Particulate Filter.

Jaki samochód i silnik?

Użytkujemy samochód marki Nissan z silnikiem 1.5 dCi 90 KM, rocznik 2017. Jest to bardzo popularna jednostka napędowa pochodząca od Renault, więc można ją znaleźć w wielu modelach koncernu Renault-Nissan: m.in. Renault Megane, Renault Laguna, Renault Kangoo, Renault Trafic, Nissan Qashqai, ale także w autach marki Dacia, np. Dacia Duster czy Dacia Dokker.

Jak to działa (kontrolki, wypalanie, jak jeździć itp.)?

Filtrowi cząstek stałych sprzyja jazda na długich dystansach z większą prędkością (np. autostrady). Poniżej zalecenia producenta zaczerpnięte z instrukcji Nissana.

Jeśli zbyt długo jeździliśmy w warunkach miejskich wówczas zapali się kontrolka ostrzegawcza:
Kontrolka ostrzegawcza
Jeszcze nic się nie stało, ale aby w takiej sytuacji uratować DPF należy utrzymywać prędkość powyżej 60 km/h do czasu zgaśnięcia kontrolki, co może trwać do 30 minut.

Jeśli jednak tego nie zrobimy może zapalić się kontrolka sygnalizująca usterkę:
Kontrolka sygnalizująca usterkę
Wówczas moc silnika zostanie ograniczona, a my musimy udać się do warsztatu (np. ASO), gdzie konieczna będzie regeneracja serwisowa oraz prawdopodobnie wymiana oleju. Koszt tej operacji w ASO może wynieść powyżej 1000 zł.

Co ciekawe rozmawialiśmy o tych kontrolkach z pracownikami ASO i stwierdzili oni, że ta pierwsza lampka nie zawsze się zapali - jeśli będzie dużo miejskiej jazdy, to może od razu zapalić się druga. Czy tak jest naprawdę? Nie wiemy.

Jak my jeździliśmy?

Na przestrzeni tych 2,5 roku mieliśmy różne okresy.

Był ponad rok codziennych dojazdów do pracy - ok. 7 km miejskiej jazdy w jedną stronę. Zimą bywało, że silnik zagrzewał się dopiero w połowie trasy. Od czasu do czasu załatwianie jakichś spraw w mieście, a więc jeszcze więcej miejskiej jazdy - krótkie przebiegi, silnik często gaszony.

Mieliśmy też okres, gdy auto jeździło kilka razy w tygodniu na bardzo krótkich dystansach, a jedynie raz w tygodniu powyżej 20 kilometrów.

Podróży najlepszych dla DPF-a, czyli ponad godzinnych tras głównie po autostradach, mieliśmy kilkadziesiąt. Do tego jeszcze więcej podróży na dystansach od 50 do 100 km. Nie zawsze były one jednak równomiernie rozłożone w czasie, bywało, że przez 2 miesiące nie zaliczyliśmy podróży ponad 100 km.

Czy były jakieś problemy?

Krótko pisząc: nie. Nie zapaliła nam się ani razu nawet ta pierwsza kontrolka, choć bywały 2-3 tygodnie ciągłej jazdy po mieście.

Zobaczymy jak będzie dalej, ale jak na razie wygląda na to, że auto z DPF nadaje się nie tylko dla jeżdżących ciągle w trasy, ale też dla jeżdżących regularnie po mieście z dłuższymi wypadami co 2-3 tygodnie.

Komentarze - forum







Więcej w naszym serwisie

Copyright (c) Piotr Surowiecki | O nas i kontakt | Regulamin i polityka prywatności | odsłon od XI 2009: 13144733